Aansprakelijk stellen

Algemeen

Heb je schade geleden of ben je gewond geraakt en is het de schuld van de gemeente? Dan kun je ons aansprakelijk stellen. Je doet dit door een schadeclaim in te dienen.

Hoe werkt het?

Heb je een verzekering die de schade dekt?

Meld het dan eerst bij je eigen verzekeraar. Deze verzekeraar zal de schadeclaim indienen bij de gemeente.

Heb je een rechtsbijstandverzekering?

Dan kan deze namens jou de gemeente aansprakelijk stellen.

Ben je niet verzekerd?

Stuur dan een brief of e-mail naar de gemeente. De adressen staan onder deze pagina. In je bericht zet je de volgende gegevens:

  • omschrijving van de gebeurtenis (met plaats, datum en tijd)
  • waarom je de gemeente aansprakelijk stelt
  • omschrijving van de schade
  • het schadebedrag
  • namen van specialisten die de schade hebben bekeken
  • je naam, adres en telefoonnummer
  • het rekeningnummer (IBAN) waarop we eventueel de schadevergoeding kunnen storten.

Heb je bewijs van de schade? Voeg dat dan bij de brief of e-mail. Voorbeelden:

  • een factuur van de reparatie
  • een proces-verbaal van de politie
  • getuigenverklaringen (met handtekening)
  • foto's.

Belangrijk om te weten

De gemeente is niet altijd aansprakelijk. Lees meer informatie over aansprakelijkheid van een gemeente op de website van het Aansprakelijkheidsverzekering Informatie Centrum.

We onderzoeken eerst of de gemeente aansprakelijk is. Daarvoor moeten we weten wat er precies is gebeurd. Soms vragen we daarom om meer informatie of bewijsmateriaal.

We kunnen besluiten geen aansprakelijkheid te erkennen. Bijvoorbeeld als niet voldoende duidelijk is wat er is gebeurd, of als de gemeente niet aansprakelijk is voor de schade. Dan kennen we geen schadevergoeding toe. 

Heb je vragen?

Bel of mail ons, dan helpen we je graag verder. De gegevens staan onder deze pagina.