Uittreksel basisregistratie personen

Algemeen

In de Basisregistratie Personen (BRP) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont. Soms heeft een instantie een officieel bewijs van je gegevens nodig. Dan vraag je bij de gemeente een uittreksel BRP aan.

Je gaat naar een andere website. Het adres begint met "iburgerzaken.eemsdelta.nl". Dit is een veilige website.

Hoe werkt het?

Je kunt een uittreksel aanvragen bij de gemeente waar je staat ingeschreven. Als je naar een andere gemeente verhuist, verhuizen de gegevens mee.

Je kunt het uittreksel online aanvragen via de button bovenaan deze pagina. Ook kun je naar het gemeentehuis komen. Maak dan wel eerst een afspraak.

Vraag je het uittreksel schriftelijk of online aan? Dan stuurt de gemeente het binnen 5 werkdagen per post naar je toe.

Meenemen

Online aanvragen

  • je DigiD;
  • je iDeal-gegevens.

Aan de balie aanvragen

  • een geldig identiteitsbewijs;
  • je pinpas of contant geld.

Met een brief aanvragen

  • een kopie van je geldige identiteitsbewijs;
  • een brief waarin staat waarvoor je het uittreksel nodig hebt;
  • je handtekening op de brief.

Goed om te weten

Er zijn verschillende soorten uittreksels

Geef aan waarvoor je het uittreksel nodig hebt. Dan weten we welke gegevens op het uittreksel moeten staan. 

Sta je niet (meer) ingeschreven bij een Nederlandse gemeente?

Dan staan je persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Je kunt een uittreksel aanvragen bij één van de RNI loketgemeenten.

Vraag je het uittreksel aan voor een buitenlandse organisatie?

Dan kun je het uittreksel in meerdere talen krijgen.

Zakelijke aanvraag

Ben je advocaat, notaris of gerechtsdeurwaarder? Dan kun je online een zakelijk uittreksel BRP aanvragen. Je hebt hiervoor eHerkenning nodig.

Heb je vragen?

Bel of mail ons, dan helpen we je graag verder. De gegevens staan onder deze pagina.