Inwoners Eemsdelta tevreden over kwaliteit Wmo

649 cliënten die een Wmo-voorziening hebben gekregen, deden mee aan het onderzoek.

Inwoners van de gemeente Eemsdelta die in 2023 gebruik hebben gemaakt van een Wmo-voorziening (Wet maatschappelijke Ondersteuning) zijn tevreden over de kwaliteit van de ondersteuning. Dit blijkt uit het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek. Gemeenten zijn wettelijk verplicht om jaarlijks een klanttevredenheidsonderzoek onder hun Wmo-cliënten uit te voeren.

Kwalitatieve ondersteuning

Ook het contact met de gemeente en het effect van de zorg beoordeelden cliënten als positief. Het gaat dan bijvoorbeeld om hulp bij het huishouden, vervoer, begeleiding, woningaanpassing of hulpmiddelen, zoals een rolstoel. Wethouder David de Jong: “Wij zijn als gemeente blij met de uitkomsten voor de inzet voor kwalitatieve ondersteuning. De waarderingscijfers geven aan dat inwoners tevreden zijn met de hulp om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen."

Respons van 37%

649 cliënten die een Wmo-voorziening hebben gekregen, deden mee aan het onderzoek. Dit is 37% van de ondervraagden. Hierdoor ontstaat een goed beeld van de ervaringen die cliënten met de Wmo hebben. Inwoners weten waar ze moeten zijn voor hun hulpvraag en voelen zich serieus genomen. Ook vinden ze de ondersteuning die ze krijgen van goede kwaliteit en passend bij de hulpvraag, waardoor ze zich thuis beter kunnen redden.

Meer informatie

Voor vragen en meer informatie over onder andere gezondheid en ondersteuning, werk en inkomen, jeugd en gezin kunnen inwoners terecht bij het Sociaal Plein Eemsdelta via telefoonnummer 14 0596 of email: sociaalplein@eemsdelta.nl. Het Sociaal Plein is van maandag tot en met donderdag bereikbaar van 8.30 tot 16.30 uur en op vrijdag tussen 8.30 en 12.00 uur. Meer informatie is ook te vinden op de website van Sociaal Plein.