Kandidaatstelling
Algemeen
Doe je mee aan de gemeenteraadsverkiezingen? Lever dan de kandidatenlijsten in op 2 februari 2026 in het gemeentehuis van Delfzijl.
Inleveren kandidatenlijst
Op de dag van kandidaatstelling, maandag 2 februari 2026, moeten alle partijen tussen 09.00 en 17.00 uur naar het centraal stembureau (Gemeente Eemsdelta, Johan van den Kornputplein 10, 9934 EA Delfzijl).
De lijstinleveraar levert dan de kandidatenlijst, de bijlagen en de USB-stick met zip-bestand in. De kandidatenlijst met bijlagen doe je in de inlevermap die je begin januari van het centraal stembureau krijgt.
Je kunt op de lijst minimaal 1 en maximaal 50 kandidaten plaatsen. De persoon die de kandidatenlijst inlevert moet gemachtigd zijn om dit namens de partij te doen.
Voorcontrole
Om op de dag van kandidaatstelling (maandag 2 februari) alles zo soepel mogelijk te laten verlopen, biedt het centraal stembureau de mogelijkheid om tussen 19 en 29 januari 2026 al je documenten te laten controleren.
Dit gebeurt op afspraak. Door de voorcontrole voorkom je dat er foute documenten worden ingeleverd op de dag van kandidaatstelling.
Wil je een afspraak maken voor de voorcontrole of het officieel inleveren? Stuur dan een mail naar verkiezingen@eemsdelta.nl.
Je moet de kandidatenlijst en andere documenten op de dag van kandidaatstelling (2 februari 2026) tussen 09.00 en 17.00 uur persoonlijk inleveren. Ook als er bij de voorcontrole geen fouten zijn geconstateerd.
Vereisten voor kandidaatstelling
Lees hieronder wat je moet aanleveren voor een geldige kandidaatstelling, én wat geldt voor politieke partijen die nu niet in de gemeenteraad zitten.
Politieke partijen die nu niet in de gemeenteraad zitten moeten óók een ondersteuningsverklaring inleveren en waarborgsom betalen.
Voor alle partijen
-
Lever voor een geldige kandidaatstelling de volgende documenten in:
- Een kandidatenlijst (model H1).
- Een verklaring van de gemachtigde van een politieke groepering, waarin de bevoegdheid wordt verleend aan de inleveraar om boven de lijst de aanduiding van de groepering te plaatsen (model H3-1). Om een geregistreerde naam van de partij boven de kandidatenlijst te kunnen plaatsen, moet een verklaring van de (plaatsvervangend) gemachtigde van de partij worden ingeleverd. In deze verklaring machtigt de gemachtigde de inleveraar om dit te doen.
- Een verklaring van instemming van iedere kandidaat (model H9).
- Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van iedere kandidaat en van de lijstinleveraar.
- Indien van toepassing: een verklaring van vestiging van alle kandidaten die niet in de gemeente Eemsdelta wonen, dat zij bij benoeming in de gemeente Eemsdelta gaan wonen.
De meeste formulieren kun je printen vanuit de Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV). Alle formulieren voor de kandidaatstelling moeten op papier worden ingeleverd bij het centraal stembureau. Ze moeten ook ondertekend zijn.
-
Van elke kandidaat op de lijst moet een verklaring van instemming met de kandidaatstelling worden ingeleverd. Deze verklaring kan achteraf niet worden ingetrokken.
De namen op de verklaring van instemming moeten in dezelfde volgorde staan als op de kandidatenlijst. Daarnaast moeten alle kandidaten een kopie van een geldig identiteitsbewijs inleveren. De gegevens moeten goed leesbaar zijn en overeenkomen met die op de verklaring van instemming.
Ontbreekt de verklaring van instemming en/of de kopie van een geldig identiteitsbewijs? Dan wordt de kandidaat van de lijst geschrapt door het centraal stembureau.
Zorg voor een tijdige ondertekening van de instemmingsverklaringen (i.v.m. vakanties, afwezigheid etc.).
Voor partijen die nu niet in de raad zitten
-
Partijen die nog niet in de gemeenteraad zitten moeten minstens 20 ondersteuningsverklaringen inleveren van kiesgerechtigde inwoners van de gemeente Eemsdelta. Het is aan te raden ongeveer 25 ondersteuningsverklaringen in te leveren. Zo voorkom je dat bij een eventuele ongeldige ondersteuningsverklaring een verzuim moet herstellen.
Een ondersteuningsverklaring moet je persoonlijk afleggen aan de balie van de gemeente Eemsdelta. Hierbij moet een geldig identiteitsbewijs worden getoond en moet ter plekke aan de balie een handtekening worden gezet op de ondersteuningsverklaring.
Het afleggen van ondersteuningsverklaringen kan worden gedaan van 19 januari tot en met 2 februari 2026.
De formulieren voor de ondersteuningsverklaringen kan een politieke groepering zelf aanmaken en printen via OSV.
Zorg ervoor dat de kandidatenlijst definitief is voordat je de ondersteuningsverklaringen print en verspreidt. Bij het inleveren op de dag van kandidaatstelling moet de volgorde van de kandidaten op de lijst namelijk hetzelfde zijn als de kandidaten en volgorde op de ondersteuningsverklaringen!
-
Ben je een nieuwe partij óf heb je als partij bij de vorige verkiezing geen zetel behaald? Dan betaal je een waarborgsom van €225. Deze waarborgsom moet uiterlijk op 19 januari 2026 zijn bijgeschreven op rekeningnummer NL50BNGH0285181491 t.n.v. gemeente Eemsdelta.
Vermeld daarbij:
- waarborgsom kandidaatstelling gemeenteraadsverkiezing Eemsdelta
- de naam van de politieke partij
Bij de inlevering van de documenten voor de kandidaatstelling moet er een betaalbewijs worden overlegd (indien van toepassing).
Je krijgt de waarborgsom terug als je geen geldige lijst inlevert óf als je wel een geldige lijst inlevert en deze vervolgens meer dan 75% van de kiesdeler of een zetel haalt.
Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV)
De Kiesraad stelt de benodigde software voor de kandidaatstelling (OSV PP) in december 2025 beschikbaar via haar website. De uiterlijke datum dat de software wordt gepubliceerd is 22 december 2025. OSV PP helpt je bij het invullen en afdrukken van de juiste formulieren. Je zorgt er met behulp van deze software voor dat je:
- De benodigde papieren formulieren aanmaakt.
- De bijbehorende digitale bestanden aanmaakt en opslaat op de USB-stick die je van de gemeente hebt ontvangen.
- Vervolgens zowel de ondertekende papieren formulieren als de USB-stick met digitale bestanden inlevert in de map die je van de gemeente ontvangt.
Je kunt in december en januari deelnemen aan online instructiesessies over OSV PP. Aanmelden kan via de website van de Kiesraad.
Vul bij de persoonsgegevens van iedere kandidaat ook altijd het BSN in, ook al is dat in de software geen verplicht veld.
Heb je vragen over OSV?
Dan kun je bellen met het Informatiepunt Verkiezingen van de Kiesraad via 070 426 6266. Bij afwezigheid krijg je een automatisch bericht met de openingstijden. Of stuur een mail naar informatiepunt@kiesraad.nl.
Uitslagvaststelling
Voorlopige uitslag
Op de avond van woensdag 18 maart 2026 maken we een voorlopige uitslag bekend op basis van een eerste telling op het stembureau. Hierbij hoort ook een voorlopige zetelverdeling. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.
Decentrale stemopneming (DSO)
Donderdag 19 maart 2026 controleert het gemeentelijk stembureau alle processen-verbaal van de stembureaus. Als daar fouten in staan, voert het gemeentelijk stembureau een hertelling uit. Aan het einde van zijn zitting stelt het gemeentelijk stembureau het totaal aantal stemmen in de gemeente vast.
Definitieve uitslag
De officiële uitslag wordt op donderdag 26 maart 2026 om 10.00 uur vastgesteld tijdens een openbare zitting van het centraal stembureau. De zitting is in de Raadzaal Eemsdelta, Locatie Delfzijl (Johan van den Kornputplein 10, Delfzijl).
Iedereen kan tot 48 uur voor de zitting bij het centraal stembureau schriftelijk melding maken van fouten in een proces-verbaal van een stembureau of van het gemeentelijk stembureau. Hiervoor komt een formulier beschikbaar op onze website.
Kalender
| Datum | Activiteit |
| 22 december 2025 | Deadline registratie aanduiding partij |
| 19 januari t/m 2 februari 2026 | Ondersteuningsverklaringen afleggen |
| 19 januari 2026 | Deadline betaling waarborgsom kandidaatstelling |
| 2 februari 2026 | Dag van kandidaatstelling |
| 4 en 5 februari 2026 | Herstelperiode voor verzuimen |
| 6 februari 2026 | Openbare zitting centraal stembureau (vaststelling lijsten en lijstnummering) |
| 18 maart 2026 | Dag van stemming |
| 26 maart 2026 | Openbare zitting centraal stembureau (vaststelling definitieve uitslag) |
Veelgestelde vragen over kandidaatstelling
-
- Een kandidaat mag jonger dan 18 zijn, maar moet meerderjarig worden tijdens de zittingsperiode.
- Een kandidaat hoeft niet in de gemeente te wonen. Maar moet een verklaring ondertekenen waarin hij of zij aangeeft te verhuizen bij benoeming. Dit kan maar 1 keer worden afgelegd.
-
Het gemeentelijke centraal stembureau nummert alle geldige kandidatenlijsten. Heeft je partij bij de vorige verkiezingen een zetel behaald? Die partijen krijgen eerst een nummer op basis van hun behaalde stemmen. Bijvoorbeeld, de partij met de meeste stemmen krijgt nummer 1. Daarna nummert het gemeentelijk centraal stembureau de overige partijen. Dit gebeurt via een loting.
-
Nieuwe partijen of partijen die bij de vorige verkiezing geen zetel hebben behaald, moeten ondersteuningsverklaringen inleveren. Dit geldt ook voor blanco lijsten. Een ondersteuningsverklaring leg je persoonlijk af aan de balie en kan niet worden ingetrokken.
Lees meer over een ondersteuningsverklaring op de pagina Informatie voor politieke partijen.
-
Ontbreken er essentiële documenten? Dan krijg je 2 dagen om dit te herstellen.
-
Ja, belanghebbenden en kiezers kunnen beroep instellen binnen 4 dagen na de besluitvorming van het gemeentelijk centraal stembureau. Dit kan bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Tegen de nummering van de kandidatenlijsten is geen beroep mogelijk.
Heb je vragen?
Meer informatie over verkiezingen vind je op: de website van de Kiesraad en op de website van de Rijksoverheid.
Stel je vragen aan het Bureau Verkiezingen. Bel naar 14 0596 of mail naar verkiezingen@eemsdelta.nl. We helpen je graag verder.