Digitale toegankelijkheid
Algemeen
De digitale dienstverlening van Eemsdelta moet voor iedereen toegankelijk zijn. Ook voor mensen met een handicap of beperking. Op deze pagina lees je wat we hiervoor doen.
Wat is digitale toegankelijkheid?
Mensen met een handicap kunnen soms niet zomaar gebruikmaken van een website of app. Een aantal voorbeelden:
- Iemand die doof is, kan het geluid bij een video niet horen.
- Iemand die blind is, kan een tekst of afbeelding niet zien.
- Iemand met verlamde armen, kan geen toetsenbord of muis gebruiken.
Het kan ook over een tijdelijke beperking gaan, zoals na een operatie aan je oog of oor, of als je een gebroken arm hebt.
Gelukkig zijn er tegenwoordig veel hulpmiddelen. Je kan een website laten voorlezen of met je stem bedienen. En je kunt de ondertiteling bij een video vaak zelf aanzetten. Zo zijn er nog veel meer oplossingen. Maar de website of app moet dan wel aan een paar eisen voldoen. Deze eisen zijn wettelijk vastgelegd.
Je leest meer over digitale toegankelijkheid op de website Digitoegankelijk.nl.
Wat doet de gemeente Eemsdelta aan toegankelijkheid?
De website eemsdelta.nl is zo gemaakt dat het geschikt is voor allerlei hulpsystemen, zoals voorleessoftware. Daarnaast zijn onze medewerkers opgeleid om te zorgen dat de inhoud toegankelijk is.
Elke 2 jaar laten we de website controleren door een onafhankelijk bedrijf. Met de resultaten uit dat onderzoek maken we een toegankelijkheidsverklaring. Daarin staat waar we wel en niet aan voldoen.
Je leest meer over de toegankelijkheid van eemsdelta.nl op de pagina Toegankelijkheidsverklaring.
De gemeente Eemsdelta is ook verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van een aantal andere websites. In het dashboard op de website digitoegankelijk.nl lees je daar meer over.
Heb je een vraag of opmerking?
Ervaar je door een handicap of beperking een probleem in het gebruik van een website of app van de gemeente Eemsdelta? Meld het dan bij ons via het Meldpunt digitale toegankelijkheid. Je kunt het formulier ook gebruiken om een vraag te stellen over digitale toegankelijkheid.
Elke vraag of opmerking is waardevol!
Met jouw vraag of opmerking kunnen wij onze dienstverlening verbeteren. Soms kunnen we iets niet oplossen. Dan bewaren we jouw opmerking voor als we de website of app vervangen of vernieuwen.