Vroegsignalering van schulden

Algemeen

Wij werken samen met verhuurders, zorgverzekeraars, energiebedrijven en het waterbedrijf om betalingsachterstanden vroeg te signaleren.

Wat is vroegsignalering

Als je achterloopt met het betalen van je huur, energie, water of je zorgverzekering, dan komen wij in actie. Dit moeten deze bedrijven vanuit de wet namelijk doorgeven aan de gemeente. Onze medewerkers van team Vroegsignalering willen graag samen met jou een oplossing vinden. Hoe eerder het team weet dat je betalingsproblemen hebt, hoe kleiner de achterstand meestal is. Het is dan makkelijker op te lossen. 

Wat doet team Vroegsignalering?

Team Vroegsignalering probeert contact met je te zoeken door een telefoontje, mail, brief of bezoek thuis. Je kunt met een medewerker van het team in gesprek gaan voor hulp bij je betalingsproblemen. Dit gesprek is gratis en je bent tot niets verplicht. Je mag zelf weten of het team je gaat helpen. Er is geen verplichting. Ze kunnen bijvoorbeeld:

  • samen met je een overzicht maken van je inkomsten en uitgaven
  • advies geven over je inkomsten en uitgaven
  • een betalingsregeling treffen
  • bemiddelen met de andere partij
  • doorverwijzen naar (schuld)hulpverlenende organisaties

Wil je zelf contact met ons?

Heb je wel betalingsproblemen maar niets gehoord van team Vroegsignalering? Bel naar  0596 85 69 03 of stuur een mail naar vroegsignalering@eemsdelta.nl. Team Vroegsignalering neemt dan contact met je op.

Medewerkers van team Vroegsignalering

Team Vroegsignalering is een team van de gemeente met speciaal opgeleide medewerkers. Een aantal van deze medewerkers zijn niet bij ons in dienst, maar worden gedetacheerd vanuit hun organisatie aan het team. Deze organisaties zijn Cadanz welzijn en de Volkskredietbank Noord-Oost Groningen (VKB).

De Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening

Per 1 januari 2021 is de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening gewijzigd. Het doel van de gewijzigde wet is dat schulden worden voorkomen en dat wij als gemeente op tijd in contact komen met inwoners die nog niet in beeld waren. In de wet is opgenomen dat verhuurders, zorgverzekeraars, energieleveranciers en waterbedrijven meldingen over betalingsachterstanden aan ons door moeten geven. De meldingen die gedaan worden komen bij ons terecht in een zogenoemd gesloten systeem. De meldingen worden alleen gebruikt om contact te leggen en een hulpaanbod te doen.

Vragen over of hulp nodig bij geldzaken?

Heb je moeite om de rekeningen te betalen? Of heb je schulden? Neem contact op met ons Informatie- en adviespunt Geldzaken via (0596) 856903. Je kunt ook mailen naar geldzaken@eemsdelta.nl. Wij helpen je graag!